Faglige tilgange og metoder
Empati, støtte og frihed til at blomstre
Huset Skovvejs Faglige tilgange og metoder
Hos Huset Skovvej arbejder vi ud fra en anerkendende pædagogisk tilgang og med metoder såsom ADL og TEACCH for at hjælpe beboerne med at opnå struktur i hverdagen og få praktiske færdigheder, der er med til at skabe trygge og forudsigelige rammer i hverdagen og udvikle boerne til at mestre deres eget liv. Vores tilgang er funderet i en dyb faglig forståelse af borgernes individuelle behov, hvor målet er at støtte dem i at blive så selvstændige som muligt.
Vi kombinerer anerkendende pædagogik med recovery-understøttende, rehabiliterende og ressource-orienteret tilgang for at tilbyde vores beboere et helhedsorienteret støttetilbud. Gennem daglige relationelle interaktioner, opbygger vi tillid og tryghed, samtidig med at vi fremmer selvstændighed og en meningsfuld hverdag. Vores fleksible og individuelle tilgang sikrer, at hver beboer får den nødvendige støtte til at realisere sit potentiale, både i forhold til praktiske færdigheder og psykisk velvære.
TEACCH-metoden
TEACCH står for “Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children”. TEACCH-metoden er valgt til vores botilbud på grund af dens strukturerede tilgang, som har vist sig særlig velegnet til mennesker med autisme.
TEACCH-metoden er med til at sikre klare visuelle strukturer og rutiner for beboerne, hvilket kan være me til at reducerer stress og angst ved øge forudsigeligheden i hverdagen. Det mener vi som fageksperter er afgørende for Huset Skovvejs målgruppe, da forskning viser at mennesker med autisme har brug for tydelige rammer, retningslinjer og visuelle hjælpemidler for at kunne fungere bedst muligt i deres hverdagsliv.
TEACCH-metoden tilbyder således individualiserede indsatser, der kan tilpasses den enkelte beboers behov og interesser, hvilket styrker deres selvstændighed og selvtillid. Ved at planlægge aktiviteter og opgaver, der passer til borgerens evner og interesser, og sikre at alle beboere i Huset på Skovvej har mulighed for at udvikle sig i deres eget tempo. TEACCH-metoden er med til understøtte udviklingen af kommunikations kompetencer og sociale færdigheder gennem strukturerede aktiviteter og visuelle hjælpemidler. Dette er et vigtigt element for vores beboreres trivsel, da det giver dem redskaber til bedre at håndtere sociale interaktioner og hverdagsudfordringer. En vigtig del af TEACCH er også samarbejdet med forældre og fagfolk for at udvikle individuelle strategier, der passer til hver enkelt beborers behov.
Vi anvender i praksis TEACCH-metoden ved at udarbejde visuelle skemaer, arbejdsstationer og klare instruktioner i daglige aktiviteter, som justeres efter hver beboers behov og udviklingstrin. Dette er med til at sikrer en målrettet og effektiv støtte, der fremmer selvstændighed, trivsel og mestring af beboerens dagligdag.
Nøglepunkter
- TEACCH-metoden fokuserer på struktur, forudsigelighed og visuel støtte for personer med autisme, hvilket hjælper med at reducere stress og angst samt skabe et roligere læringsmiljø. En central del af metoden er at forstå, hvad der kendetegner mennesker med autisme, og at pædagogisk personale har en grundlæggende teoretisk forståelse af autisme.
- Inddragelse af forældre og brugen af individuelle støtteværktøjer og strategier er centrale elementer i TEACCH, hvilket fremmer beboerens selvstændighed og gør pædagogikken mere effektiv.
- Visuel struktur og sociale historier er væsentlige komponenter i TEACCH-metoden, der understøtter elevernes forståelse og kommunikation, samt hjælper dem med at navigere sociale situationer mere effektivt.
ADL-Metoden
ADL-metoden er en målrettet støtte til udviklingen af praktiske færdigheder i hverdagen, hvilket er afgørende for personer med autisme, der ofte kan have svært ved at strukturere deres dagligdag, forstå sociale normer og håndtere rutineopgaver. Disse udfordringer kan hæmme mennesker inden for autismespektrumets evner til at opnå selvstændighed. ADL-Metoden er velegnet til denne målgruppe, da den er både struktureret og individuelt tilpasset, hvilket skaber tryghed gennem forudsigelighed, faste rammer og klare instruktioner.
ADL-metoden arbejder med at opdele opgaver i små, håndterbare trin, hvilket hjælper med at reducere overbelastninger og giver borgeren mulighed for at mestre opgaver i sit eget tempo. Dette er særligt vigtigt for personer inden for autismespektret, som ofte har variationer i deres kognitive funktionsniveauer og sensoriske udfordringer. ADL-Metoden sikre at tilpasse den enkeltes behov og støtteniveau, hvilket sikrer en individuelt målrettet tilgang.
Ved at fokusere på dagligdags aktiviteter sikrer ADL-metoden, at borgerne opnår de færdigheder, der er nødvendige for at leve mere selvstændigt.
Dette er et centralt mål i §107-tilbuddet, hvor borgerne støttes i at udvikle kompetencer til at klare sig selv fremadrettet, enten i eget hjem eller med mindst muligt støttebehov.
Metoden anvendes ved at tilpasse aktiviteterne til den enkeltes evner, ofte ved at opdele opgaver i små, overskuelige trin med klare og konkrete instruktioner. For at skabe forudsigelighed bruges værktøjer som visuelle skemaer, piktogrammer eller daglige planer, som gør det tydeligt for borgeren, hvad der forventes. I praksis betyder dette at pædagogen vil være fysisk til stede for at guide borgeren gennem aktiviteterne, mens borgeren gradvist øver sig i at udføre dem mere selvstændigt. I nogle tilfælde demonstrerer pædagogen, hvordan opgaven skal udføres, hvorefter borgeren får mulighed for at prøve selv. I takt med boerens udvikling tilpasses og justeres niveauet af støtte efter den enkeltes beboers behov.
Rutiner er et centralt element i metoden, da gentagelser og faste rammer skaber en følelse af tryghed og stabilitet for personer inden for autismespekteret. Et vigtigt mål er også at lære boerne at overføre de færdigheder, de har opnået, til nye eller uforudsigelige situationer, så de bliver bedre rustet til at klare lignende opgaver i andre kontekster.